Artrose

Artrose is een vorm van reuma. Het hele gewricht is hierbij betrokken. De kwaliteit van het kraakbeen gaat bij deze aandoening achteruit, het wordt dunner en brokkelig. Artrose hoort bij een normaal verouderingsproces, maar het kan bij iedereen in mindere of juist meerdere mate opkomen.

Hoe ontstaat artrose?

Wanneer er jarenlang een te hoge spanning staat op uw spieren of als uw gewrichten onder grote druk moeten bewegen, kan dit zorgen voor slijtage. Er wordt dan gesproken van artrose. Uw spieren en gewrichten moeten dan zo hard werken, waardoor er weerstand kan ontstaan.

Klachten verminderen

Vergist u zich niet in de ernst van uw artrose en de pijn die hierbij komt kijken. Het is namelijk niet zo dat als u een milde vorm van artrose heeft, dat de pijn dan ook minder is. Dit geldt ook wanneer u een heftige vorm van artrose heeft, maar weinig pijn. Het is dan ook belangrijk dat er een goede diagnose wordt gesteld. Naast pijn kunnen uw spieren en gewrichten ook erg stijf worden, wat een vervelend gevoel kan geven.

Veel mensen denken vaak bij de diagnose van artrose dat er verder niets meer gedaan kan worden. Dit is echter niet helemaal waar. Het klopt dat de slijtage van het kraakbeen niet gestopt kan worden, maar de stijfheid en pijn kan wel degelijk worden verminderd door een chiropractor.

De behandeling van artrose

Wanneer u last denkt te hebben van artrose, is het een goed idee om langs te gaan bij een chiropractor. Bij artrose is de meest voorkomende symptoom: stijfheid. Dit zal u vooral in de ochtend ervaren en kan gepaard gaan met veel pijn.

Als u onze chiropractie in Nijmegen zal bezoeken, zal de chiropractor eerst een paar vragen stellen aan u. Vaak vindt artrose zich plaats in de knie, heup of rug en hier zullen de vragen dan ook over gaan. Er zal ook gevraagd worden naar uw algehele gezondheid. Wanneer de chiropractor alle antwoorden verzameld heeft zal er een gericht onderzoek plaatsvinden. Met orthopedische, neurologische en beweeglijkheidstesten zal achterhaald worden wat de exacte oorzaak is van uw klachten.

Helaas kan de chiropractor uw artrose niet laten verdwijnen. Wel kunnen de klachten van uw artrose, zoals pijn en stijfheid, met een goede behandeling worden verminderd. De behandeling is dan ook gericht op het herstellen van de normale functie van uw gewricht en de omliggende gewrichten.

Denkt u last te hebben van artrose?

Maak dan een afspraak bij onze praktijk in Nijmegen of Bennekom.

OPENINGSTIJDEN

Maandag