Rugpijnhttps://chiropractienijmegen.nl/behandelingen/rugpijn/

Rugpijn

80 procent van de bevolking krijgt wel eens te maken met lage rugpijn. Rugpijn kenmerkt zich door stijfheid en pijn, maar gaat soms ook gepaard met een prikkelend, tintelend en/of slapend gevoel in de rug en benen. Uitstraling is vaak ook een gevolg hiervan.

Plotselinge oorzaken van rugklachten

De meest voorkomende oorzaken van rugklachten ontstaan door abrupte en ongecoördineerde bewegingen, zoals misstapjes en ongevallen. Ook activiteiten die men niet gewend is om te doen kunnen lijden tot klachten omdat de spieren hier niet de conditie voor opgebouwd hebben en dus overbelast raken en verkrampen. Deze verkramping hoeft men niet direct te voelen. Zolang de spier genoeg zuurstof krijgt om de kramp in gang te houden zal u er niet altijd iets van merken. Dit proces kan soms weken tot maanden duren wat betekend dat bijvoorbeeld een val van 2 maanden geleden de oorzaak kan zijn van net ontstane klachten. Onderstaand een aantal voorbeelden van plotselinge oorzaken en factoren die situaties kunnen verergeren:

• Ongelukken

• Abrupte bewegingen

Geleidelijke oorzaken:

• Langdurig dezelfde houding

• Veel repetitieve bewegingen

• Vermoeidheid

• Ziekte, kou en tocht

• Hormonale veranderingen

• Compensatie houding door andere klachten

Behandeling rugklachten door een chiropractor

Eerst stelt de chiropractor een aantal vragen over de klachten en de algemene gezondheidstoestand. Dit omdat sommige klachten ook onderliggende oorzaken kunnen hebben die we uit moeten sluiten voordat we u kunnen behandelen. Zo kunnen we het beste nagaan wat de oorzaak van de klachten zijn. Hierop volgt een gericht orthopedisch en neurologisch onderzoek om serieuze aandoeningen uit te kunnen sluiten en te kijken wat chiropractie voor u kan betekenen.

Mochten we niks kunnen betekenen voor uw klachten dan kijken we graag samen bij wie u het beste terecht kan. Het gaat tenslotte om uw gezondheid!

Heeft u last van rugpijn?

Maak dan een afspraak bij onze praktijk in Nijmegen of Bennekom.

OPENINGSTIJDEN

Maandag